PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PEMBELAJARAN PAK PASCA PANDEMI
Abstract
ABSTRACT
Christian Religious Education (PAK) is one of the subjects that needs to be taught in various schools. When the pandemic began to hit Indonesia, learning in schools experienced rapid changes, so inevitably learning in schools had to be done online. This makes teachers and students throughout Indonesia face new challenges in carrying out distance learning. Therefore, the use of technology is an alternative solution to overcome this problem. However, we need to realize that in reality the use of this technology does not only have positive impacts but also negative impacts. This should open the eyes of every educator and work hard to overcome things that have a negative impact on the use of technology in learning. Therefore, in this scientific paper the author discusses "the use of technology in post-pandemic Christian Religious Education learning". Through this article, you can find positive and negative impacts as well as anticipations that teachers must take. The research method used is the literature method.
Key words: use of technology, learning, Christian religious education, pandemic.
Full Text:
PDFReferences
DAFTAR PUSTAKA
Aini, N. 2020. “Pengembangan Media Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen (PAK) Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi.” Jurnal Edukasi Dan Bisnis 2: 49–55.
Ardiansyah, M., N. Nuryakin, and H. Hikmat. 2020. “Dampak Pandemi COVID-19 Terhadap Pembelajaran Jarak Jauh Di Indonesia.” Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat 3: 149–58.
Arsyad, A. 2016. “Media Pembelajaran.” PT Raja Grafindo Persada.
Basuki, I. 2018. “Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen.” Jurnal Pendidikan Agama Kristen 5: 147–57.
Cully, Iris V. 2009. Dinamika Pendidikan Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia.
Greene, Albert E. 2003. Reclaiming The Future of Christian Education. USA: Purpose Design Publications.
H.K. Hutagalung. 2020. “Implementasi Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen (PAK) Daring Di Masa Pandemi COVID-19.” Jurnal Penelitian Agama Dan Kemasyarakatan 1: 1–10.
Hidayati, R., and Y. A. Wulandari. 2018. “Pengaruh Penggunaan Game-Based Learning Terhadap Keterampilan Komunikasi, Keterampilan Sosial, Dan Kepercayaan Diri Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Kristen Di SMA Negeri 1 Kupang.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Kristen 6: 143–56.
Homrighausen, E. G., and I. H. Enklaar. 1996. Pendidikan Agama Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia.
Kristiani, E., and E. Siswanti. 2021. “Self-Assesment Sebagai Teknik Evaluasi Formatif Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen.” Jurnal Pendidikan Agama Kristen 9: 89–99.
Kristianto, Paulus Lilik. 2008. Prinsip & Praktik Pendidikan Agama Kristen. 3rd ed. Yogyakarta: Penerbit ANDI.
Kurniawan, H. Susilo, and W. Setiawan. 2020. “Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Kristen.” Journal Christian Eduation and Develipment 2: 67–76.
Lusiani, N., and M. Munir. 2021. “Efektivitas Penggunaan Video Pembelajaran Dalam Pembelajaran Pendidikan AGama Kristen Berbasis E-Learning.” Journal of Christian Education and Development 3: 12–21.
Nafi’ah, N. 2021. “Implementation of Oline Learning in Christian Religious Education.” Dinasti International Journal of Education Management and Social Science 2: 1175–86.
Nugraha, A. S., and R. K. Sari. 2021. “Efektivitas Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi Pada Masa Pandemi Covid-19.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Kristen 2: 157–69.
Nuhamara, Daniel, Janse B. Non-Serrano, Oditha R. Hutabarat, Jerry R. Sirait, and Yusri Panggabean. 2005. Pendidikan Agama Kristen. Bina Media Informasi.
Sari, R. K., and A. S. Nugraha. 2021. “Implementasi Pemelajaran Pendidikan Agama Kristen Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi Pada Masa PAndemi Covid-19.” Jurnal Pendidikan Kristen 9: 157–69.
Sihotang, E. A. 2021. “Efektivitas Pembelajaran Pedidikan AGama Kristen (PAK) Berbasis Video Conference Di Masa Pandemi Covid-19.” Jurnal Theologia Sion 3: 47–58.
Simanjuntak, G. R. 2019. “Penggunaan Video Pembelajaran Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Kristen.” Jurnal Paradigma 3: 47–54.
Sudjana, D., and N. Bachtiar. 2021. “Evaluasi Sumatif Pembelajaran Agama Kristen: Implementasi Pada Pelajaran Kristen Kelas XII SMA Negeri 1 Majalaya.” Jurnal Pendidikan Agama Kristen 9: 1–12.
Sugiyono. 2019. Metode Penelitiana Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Alfabeta.
Suhaimi, N. 2021. “Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Di Sekolah Menengah Atas.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Kristen 9: 39–50.
Syahputra, E. 2021. “Penggunaan Vdeo Conference Sebagai Media Pembelajaran Agama Kristen Di Sekolah Menengah Atas Di Kabupaten Simalungun.” Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAGA) 8: 15–28.
Trisnawati, N. P., and N. Y. Rustaman. 2018. “Implementasi Flipped Classroom Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Kristen 6: 1–12.
Wahyuni, S. 2021. “Efektivitas Penggunaan Aplikasi Mobile Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen (PAK) Pada Masa Pandemi Covid-19.” Jurnal Pendidikan Agama Kristen 9: 157–69.
Yosafat, J. S. 2021. “Strategi Pengembangan Pembelajaran Pendidikan AGama Kristen Di Era Digital.” Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan 2: 36–47.
DOI: https://doi.org/10.55772/filadelfia.v5i2.113
Refbacks
- There are currently no refbacks.